Fietspromotie is zelden op mbo'ers gericht

19 september 2017

Onder mbo'ers, met name met een migratieachtergrond, is fietsen niet populair. Fietsen is ouderwets, duurt langer en je haar raakt in de war. De gemeente Utrecht organiseerde daarom onlangs een challenge om meer inzicht te krijgen in wat mbo'ers aanspreekt en hoe zij zelf denken dat het fietsgebruik is te bevorderen.

Fietspromotie is zelden op mbo'ers gericht

Ouderwets
Uit de 91 inzendingen kwam onder meer naar voren dat (sommige) studenten vinden dat fietsen ouderwets is, langer duurt en afhankelijk is van het weer. Verder brengt het je haar door de war, laat je zweten in de zomer en is niet lui (en luiheid is cool). En fietsen hebben niet de ‘exclusiviteit’ die auto’s en scooter wel hebben, want daarvoor moet je een rijbewijs hebben. En bovendien is het OV gratis. Maar het juryrapport filterde ook een aantal aanknopingspunten voor beleid uit de inzendingen.

Aansprekend icoon
Bijvoorbeeld de suggestie om een aansprekend icoon in zetten bij fietspromotie, zoals bijvoorbeeld Ali B of een bekende voetballer. Ook zijn mbo'ers waarschijnlijk goed te bereiken via toonaangevende vloggers.
Focus op subdoelgroepen is een andere aanbeveling, zoals studenten met weekend OV (voor hen is OV doordeweeks geen aantrekkelijk alternatief). Of kies voor jonge dames die willen afvallen. En studenten uit klas 1 en 2 hebben nog geen gratis OV en vormen evenals toekomstige mbo-studenten een kansrijke doelgroep.

IKEA-effect
Dit en andere suggesties brachten de jury tot een aantal praktische tips voor beleidsmakers die het fietsen door mbo'ers willen bevorderen. Begin met kleine stapjes en maak de drempel niet te groot. Neem eerst één school als pilot en segmenteer naar wijken met de meeste potentie. En maak gebruik van het IKEA-effect: als je zelf iets maakt of ergens aan bijdraagt waardeer je hoger.

Dat laatste slaat onder meer op de prijswinnaar van de challenge: de Bike concept store. Het idee is om mbo'ers zelf op school een startup te laten beginnen voor reparatie van fietsen. En als dat niet lukt? De studenten hadden nog meer ideëen. Stimuleer samenfietsen bijvoorbeeld met een app; maak poncho’s bedrukbaar (zoals ING pasjes) of laat mbo'ers hun eigen filmpjes opnemen en op YouTube zetten.

Onderwijsagenda SBGL

De PO-Raad, VO-raad en MBO Raad hebben de handen ineengeslagen voor een groter en beter sport-, bewegen- en gezonde leefstijlaanbod in en rondom po-, v(s)o- en mbo-scholen. Lees meer over de Onderwijsagenda Sport, Bewegen en Gezonde Leefstijl.

Graag de nieuwsbrief ontvangen?

Aanmelden

Contact opnemen

0348-75 35 00 /Stuur ons een mail